torsdag, maj 22, 2008

CAE: Part 1

Funderade på att låta inlägget bli helt på engelska, men ångrade mig igen.

Har ju redan berättat att jag skriver CAE i år. Det är ett internationellt prov med fem delar, och fyra av dem skrivs den 11 juni (dagen efter skolavslutningen! Jättekul! :P) Men redan i morgon har jag den första delen, speaking. Så klockan 14.10 imorgon kommer jag att befinna mig i ett rum någonstans på Norra Allégatan 6, Folkuniversitetet. Om det blir som vi tror så vet jag redan vem jag kommer att få göra tillsammans med, och det känns bra.
Nu gäller det bara att hålla tungan i styr, kan ju inte säga precis vad som helst! Måste tänka på vilken nivå av engelska jag använder. Ordet "nature" is a big no no! Ska man referera till något utomhus är det "country" eller "country side" som gäller. Finns ju massa sånna där andra fallgropar som man måste passa sig för också, jag hoppas att jag klarar det! Sedan måste man kunna hålla igång en diskussion och finna en bra balans mellan "give and take", så att man inte bara pratar eller bara sitter tyst. I think you know.
Och detta ska vara lättaste delen för oss svenskar... Måste se upp för slang och svengelska också! Hujedamig!

Idag får man väl hålla på Charlotte då cokså. Fast jag inte direkt gillar henne. Och hon måste fortfarande att det heter "light", inte "lie". There is a difference, you know! Gaah, du gör mig galen människa!

2 kommentarer:

ass-haunted sa...

LYCKA TILL!!!
Jag känner få människor som ligger på din nivå i engelska, så det kommer gå bra ska du se ;)
(javisst ja, jag har skaffat mobilblogg à la Chucow)

Thina sa...

Haha du är söt du! Tack så mycket!! :)
(Uhm... Borde jag veta exakt vad mobilblogg är...? hahaha)