söndag, maj 25, 2008

Same old, same old

Ursprungliga tanken var att detta skulle göras helt kort, men insåg att jag hade för mycket att säga och att jag skulle ligga och tänka på det hela natten om jag inte gjorde det nu.

Europas största musiktävling har återigen precis avslutas, och resultat var chockerande och inte på samma gång.
Precis som Luuk sa så har vi återigen överskattat vårt land och dess bidrag, vilket gör att man faller rätt flat on ones ass när det hela är över och man befinner sig bland bottenskrapet. För samtidigt som man någonstans visste så ville man ju ändå hoppas, speciellt med tanke på de prognoser som kommit från olika håll och de till 99% kassa konkurenter man hade. Men nej, inte den här gången heller.
Tävlingsreglerna var nya för i år, jättebra säger jag, trevligt att tävlingsledarna kunde se att något behövde göras och faktiskt gjorde det också! MEN, inte fan tror de väl att det ska bli någon större skillnad på resultatet när sedan alla länder får vara med och rösta?! Nej, ska det här funka och gå någonlunda rätt till, så borde det ju vara så att enbart de som lyckas kvalificera sig till finalen ska få vara med och rösta! Det kan väl t o m den blinda tjejen från Georgia se? Inte för att jag tror att hon bryr sig, för hon lyckades ju ändå placera sig helt okej tror jag.
Tycker bara att det känns så orättvist, fast jag på något plan ändå slutat bry mig eftersom man vet hur det ska gå...
Och nu vill jag inte sända dubbla budskap, men när hela den här cirkusen med kompisröstning ändå pågår så är det ju faktiskt så att våra egna grannländer inte ens ger oss allt för bra poäng! Har varit så det senaste nu tycker jag... Vår enda 12a idag kom liksom från Malta. Men det får man väl tacka för?
Min pappa tycker dessutom att vi i Sverige helt ska göra oss av med juryn, för det är alltid vad de tycker som i slutändan avgör hur det hela slutar här. Jag är beredd att hålla med honom, för det har förstört väldigt mycket det senaste. Fast tyvärr tror jag inte att det spelade någon större roll i år. Inget ont om Sanna Nielsen, men jag är rädd att hon nog skulle kunnat placera oss ännu värre; hennes låt är jättefin men förmodligen alldeles för tråkig för resten av kontinenten. Dessutom, säger samma sak som jag sa förra året och som jag försökt säga hela tiden i det här inlägget, så länge kompisröstningen pågår spelar det ingen roll vad vi gör. Troligtvis skulle vi kunna skicka en naken... vem som helst, och ändå placera oss bland de sista.

Men för att säga något om vinnaren: såg hellre Ryssland som vinnare än Grekland, då jag tycker att ryssarna hade en bättre låt. Så grattis, Dima. Min gissning är att en viss Catrin är rätt glad nu... :P Men vem hade jag helst velat se som vinnare? Lettland, helt klart! Pirates is the shit! ;)

Utan tvekan bäst ikväll var ju ändå Björn, men det kom inte som någon större överraskning. Så jag tar tillbaka lite, som vinnare hade jag velat se honom! :D
Helt jävla underbar, och ändå var hans uppgift bara att dela ut Sveriges poäng (hörde i förresten jublet som uppstod i arenan när hans söta anlete dök upp i rutan?! ;) Bara det säger en hel del...). Det enda tråkiga med det är att övriga Europa nog dessvärre inte fattade vad det var han faktiskt höll på med, förmodligen trodde de nog bara att han gjorde bort sig grovt... Men de har FEEEEEEL! Björn, you are the one, you're my number one!

Nu är det enda man kan göra att hoppas att Svante och de andra inser att hela konceptet fortfarande har en bristade faktor stor som ett flygplan, och inför nästa år hittar ett större plan som är stort nog att täppa igen hålet med. Men det är väl bara önsketänkande, jag tror att de är rätt nöja med vad de åstadkom inför i år och tycker att de förtjänar medalj för det eller något, och inte anser att något mer behöver göras. You fools!

3 kommentarer:

niffin sa...

Jag håller med dig: varför varför varför får alla länder rösta???
(Tycker också att semiupplägget var bra.)

Sen är det helskumt att Sveriges bidrag blir så uppskrivet varje år - & det inte bara av Sverige. De är segertippade & ligger högt på bettinglistorna.
(Är det en smyghämnd för ABBA månne - för så länge sen? ;)

Thina sa...

Ja, det är helt sjukt! Då kan det ju lika gärna kvitta med semifinalerna, där man dessutom bara får rösta då ens eget land deltar!

Tänkte också på det där, speciellt när Luuk nämnde det. Varför blir det så liksom? Kanske tror de att vi kommer få röster av andra och glömmer att rösta på oss? Önsketänkande där med, tror jag...
Det där om ABBA vet jag inte alls vad du menar... :$ Hehe

niffin sa...

ABBA är ju den grupp/artist (förutom Celine Dion då för Schweiz - & Schweiz gick ju faktiskt inte vidare, fast de var tippade att göra det..hm) som det gått bäst för - helt otroligt bra för. Jag tänkte lite som att övriga Europa tycker att Sverige rider på ABBA-vågen fortfarande.
En massa konspirationsteorier känns plötsligt möjliga. *LOL*