måndag, juni 08, 2009

I still don't miss you yet

Fan, jag är så jävla arg!

Vet inte om jag nån gång tidigare nämnt det, men det var i alla fall så att på min (gymnasie)skola när man började ettan så gjorde man diagnostiska prov i matte och engelska för att se om man skulle läsa det i normal takt (en kurs om året) eller snabb takt (två kurser om året). På proven fick man även tala om vilken grupp man helst skulle vilja vara i, och då de sagt att "får du läsa den ena snabb måste du läsa den andra snabb med", skrev jag att jag ville ha normal eftersom jag inte skulle klara ett högre tempo i matte.
Det visade sig sedan att det visst fanns folk som fick gå in i den snabba klassen och ha just matte eller engelska med dem i fall det var deras styrka. Många gjorde visserligen detta genom eget initiativ, men inte en enda på skolan frågade om jag skulle vilja göra så med engelskan, detta trots att de båda engelskalärarna en bit in på terminen approached me och frågade varför jag valt normal när jag hade gjort så bra ifrån mig på engelskaprovet. Jag sa som det var och sedan var det väl inte så mycket mer med det.
Men sedan blev det ändå så att jag gjorde nationella provet i engelska A redan vid jul, i stället för till sommaren, det året och fortsatte sedan med kursen året ut, men gjorde nationella B till sommaren utan att ha läst den kursen just för att jag skulle kunna fortsätta med C och D kommande skolår.
Jag fick MVG i A men "bara" VG i B (som baserades på provet eftersom det inte fanns något mer). Vi var ett par stycken som hade fått det här upplägget, så läraren sa till oss att vi i tvåan skulle få extrauppgifter så att vi skulle kunna höja oss i ämnet. Detta ändrades sedan till att "får ni MVG i C så får ni det i B med". Jag, och de andra med, fick MVG:t i C, men när sommaren kom stod det fortfarande VG på engelska B, dock sa de att det skulle fixa till sig inför slutbetygen.
Sedan nu i trean kom chocken: ett godkänt betyg får inte lov att höjas! Alltså stod vi där med våra VG:n och kände oss jävligt lurade, för skulle det varit helt rätt så borde de ju då ha satt IG på oss först så att de sedan kunde ge oss det betyg vi faktiskt förtjänade.
Men vår engelskalärare, Douglas - som för övrigt är typ världens bästa, lovade att prata med skolan och kämpade för att jag skulle få min höjning i alla fall (vet inte hur det gått för de andra och hur mycket de ha brytt sig). När vi fick våra slutbetyg stod det ändå alltjämt VG och saken var tydligen fortfarande under diskussion, så mamma mejlade - i och med att betygen måste skickas in till universiteten och allt det väldigt snart. Så fick hon idag ett svar:
"Tyvärr så har Catherine fått felaktiga uppgifter. Reglerna, som skolan måste följa, säger att ett satt betyg är ett satt betyg och det går inte att ändra ett betyg som är G eller bättre. Får man IG i en kurs kan man alltid göra om den, men har man fått G eller bättre så har man det betyget gymnasiet ut.

Dock så är det så att man kan skriva en tenta i den kurs man vill höja sitt betyg i efter gymnasiet och få ett nytt betyg. På skolan har vi en sådan dag nu på lördag. Jag sitter och kollar hennes betyg just nu och ser att hon har MVG i Eng D och E också så hon skulle klara ett sådant prov utan några problem.

Ett sådant prov kostar 500kr men skolledningen har sagt att om Catherine vill göra ett sådant prov så står skolan för kostnaden i och med att hon fått felaktig information från läraren."

My ass, fan vad de kan ta sig någon stans och sedan ta sig lite till!
Det är väldigt "snällt" av dem att stå för kostnaden för att det är de som gjort fel - men just för att det är de som har gjort fel ser jag ingen som helst anledning till att jag ska behöva komma och skriva ett jävla prov bara för att fixa till det som aldrig borde ha blivit fel från första början!
Ser så jävla fult ut att det står MVG på alla andra engelskakurser också ett VG i B! Folk som ser det måste ju undra vad som är fel. Jag har faktiskt väldigt bra betyg i övrigt (tydligen hade jag bäst i min klass - vilket väl i för sig kanske inte behöver säga så mycket, men i alla fall), så det är inte riktigt det, men det är ändå en engelskakurs jag sökt på universitetet nu i höst. Jag vet ju inte alls hur de ser på saken och hur mycket hänsyn de tar till de andra betygen. Jag hörde, och jag vet ju i för sig inte alls om detta faktiskt stämmer, att det är just A och B (och om det var kanske C också) som de kollar. Eftersom D och E är lokala kurser som inte finns på så många ställen, betyder de inte alls lika mycket. Jag vill inte att en sådan dum grej ska vara anledningen till att jag inte kommer in, om så blir fallet.
Sedan vet jag inte... Detta är kanske en väldigt idiotisk tanke, men jag är rädd att om jag skulle ta provet så skulle jag kanske inte klara det i alla fall! Och då skulle allt kännas så onödigt och jag skulle känna mig sjukt dålig - vilket jag också skulle vara. Jag ser inte mina MVG:n i C, D och E som en garanti för någonting! Ni kan såklart inte tala om för mig vad jag ska göra, men vad skulle ni ha gjort om det gällde er? Hade ni stått på er och lämnat saker som de var, eller hade ni tagit provet eftersom det kanske är det man borde göra?

Sedan var det en annan kurs från i år som jag såg att jag fått VG i, och som jag tog upp med läraren på studenten. Inte för att jag inte skulle kunna få ett VG, men (det är en lång historia) jag vill ändå kolla (pga den där långa historian) i fall det verkligen stämde. Läraren blev fundersam - det är Mr Garrett förresten, och jag vet inte om det då kanske blir lättare för några av er att förstå varför jag tog upp saken - och helt "men satte jag inte MVG? Jag får kolla min papper och återkomma", typ. Om just detta har jag inte hört något mer och jag vet inte man får sätta mamma på att mejla skolan lite mer. Men även om det blivit fel, oddsen för att det ska fixa till sig med i så fall känns ju inte så där jättestora direkt.

Vilken soppa! Och den är inte god och matig.

5 kommentarer:

Sarah sa...

Nu är jag iofs en lat människa, men jag hade inte velat släpa mig ner till nån skola efter studenten för att göra ett prov som inte hade behövts om allt bara hade gått rätt till från början.

Gällande din oro att du kanske skulle kunna få problem att komma in på engelska-kursen nu i höst tror jag att du bara kan ta det lugnt. Det är inte många som har läst engelska på så hög nivå som du har, det ses säkert som en bra merit.
Och nu talar jag av egen erfarenhet när jag säger att man inte måste ha toppbetyg för att komma in. Det var "många" (eller hur man nu kan säga när vi var en grupp på tio pers...) som inte ens hade läst Engelska C (som man ju kan tycka ska va avklarat när man kommer till högskolan), och alla hade inte ens MVG i A och B kurserna.

Har skolan nåt vett i huvet ska du utan tvekan komma in.
Annars kan du ju alltid söka in i Kristianstad, höhö ;)

niffin sa...

Om du - mot all förmodan! - inte skulle klara provet om du tog det: kommer det att stå i några papper isåfall? Annars är det ju en liten extra försäkring & chans.

Men i stort håller jag med Sarah! :)

Stookiglia sa...

Dumma skola!
Men som Sarah menar så tror jag inte ditt VG är ett stort hinder att få komma in.
Jag har lagt upp nåt som kanske muntrar upp lite; http://punchpralinen.blogspot.com/2009/06/dagens-bild-shooting-shane.html

Sparkling sa...

ja skulle gjort provet för betyget kan inte bli sämre av de. antar att de kommer likna nationella? och årets nationella i engB var inte speciellt svårt... så jag tkr de e värt ett försök istället för att skita i att göra de pga. din ilska mot skolan, du förtjänar MVG i kursen och de får du genom provet e ja övertygad om!

Catrin sa...

Det här löser sig, men gällande engelska kursen så har du ju CAE, den ljuger inte ;)
Men va fan! Att skolan säger ett betyg som du ska få men att du inte får det är rätt fördjävligt (ursäkta språket) men jag hade varit pissed off!