söndag, maj 17, 2009

ESC 2009 - utvärdering

Varit lite prat om programledarna i semifinalerna. Recensenten (antar jag att man kan kalla honom) Anders Björkman hade i gårdagens GT skrivit såhär om dem:
"Programledarparet under semifinalerna har varit det värsta på 50 år. En blåst supermodell och en liten tönt i Pihlman-frisyr som Rysslands svar på vrålande programledare i 'Hjälp. Jag har hamnat i en japansk tv-show.'"

Såg inte så mycket av semifinalerna, bara lite på tisdagen, men det ligger nog nåt i det :D

Sen vad kan man säga om finalen..? Många tyckte att det fanns många bra låtar med i år, och jag har nog svårt att hålla med. Men så är det ju med musiksmak, den är väldigt olika för alla.
Dock gillade jag Norge (som också var den enda låten jag hört innan förutom det egna bidraget), Portugal och Azerbajdzjan, så på vinnaren - eller top 3 i allmänhet - klagar jag inte så mycket.
Och danskarnas utsände både lät och såg ut precis som låtskrivaren Ronan Keating! Vad är oddsen för det? Haha

Och så Sverige då... Kollade runt på lite olika YouTube-klipp från Malenas uppträdande bara för att få se vad det fått för respons. Mest hittade jag svenskar som skrev om hur orättvist det hela var, tillsammans med en drös av personer från övriga Europa som är fullkomligt övertygade om att hon i själva verket är en man och bodybuilder. Men slutsatsen är ändå att antingen så hatade man det eller så älskade man det.
Något som många kommenterat också, och som jag själv märkt, är att hur det än var, så var hennes uppträdanden i Melodifestivalen bättre än något av de hon gjorde i Moskva.
Sedan har jag också insett att jag redan vet hur det skulle kännas att titta på finalen utan att Sverige tagit sig dit: precis så som det känts de senaste åren! Okej, man är ju med och har ett bidrag som framförs, men när det väl kommer till röstningen sedan är man ju inte med ändå. Så ska man vara rå kan man lika gärna kalla bidraget "pausunderhållning mitt i smeten".
Nej, utgången för Sveriges del var väntad - men ändå inte. Jag menar, man vet ju aldrig vad som kan hända.

Och slutligen: jag visste inte att de infört ett nytt system för röstningen med juryn och allt det förrän det nämndes i gårdagens final. Jag tror aldrig att man kommer att komma över kompisröstningen helt, för i viss mån hör den väl kanske till med, men jag tyckte att det var rätt uppenbart att det nya systemet tycks funka.

2 kommentarer:

niffin sa...

Jag tror också Sveriges bidrag var en "älska eller hata"-låt.
Förvånad ändå att den faktiskt kom fyra i första semin!

Norges vinst kändes så självklar - som att vad än Sverige & andra länder skickade - skulle de vinna ändå.

Thina sa...

Ja, kanske det. Men så tror jag att juryn kan ha spelat in stor roll med. Jag läste nån som kommenterat på YouTube, personen hade hört i en intervju att till televoting sett så kom Sverige åtta i finalen, men hamnade långt bak pga jurygruppernas dislike för opera. Men man ska nog ta allt sånt där med en nypa salt. Intressant, nevertheless.