måndag, december 21, 2009

String up the lights and light up the trees

Nu finns här snö i massor! Vågar man hoppas..?

Var i vilket fall ute och skuttade lite i den förrut. Gjorde snöänglar och hade snökrig (ingen kramsnö, så det gick ju inte att göra nåra bollar - och alltså inte heller nån snögubbe...) med min lillebror. Det var kul att kasta på honom, mindre kul när han kastade på mig! Haha
Vi tar en till lista, den här gången med jultema, vilket väl ändå känns hyfsat passande? ;) Också denna hittad hos Stookii.

* Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ska väl inte säga att det känns som det mest optimala, men jag tror att om det kom till det så skulle det ha att göra mycket med vad för typ av jobb
* Bakar du något till jul - vad?
Allt som oftast tror jag väl, mainly pepparkakor. Men lite blandat julgodis blir det ibland med
* Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med russin, utan saffran
* Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Är inte så petig på den fronten. Det som är godast! ;) Haha
* Knäck eller ischoklad?
Knäck, tycker inte om ischoklad
* Hur ser din adventsljusstake ut (den som man tänder på söndagar)?
Tror den är i keramik, röd. Och sedan är det numrerat från 1-4 där ljusen ska stå. Den har dock inte fått stå framme speciellt mycket i år, har nämligen en katt som är där och tuggar sönder ljusen
* Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Beror på fönstret och hur det ser ut i rummet i övrigt
* Vill du ha julkort på post eller julkort som på e-mail?
Alltid kul att få ett riktigt kort i posten såklart, men eftersom jag är mer en mail-person själv, så klandrar jag ingen annan som gör på samma vis
* Vilka färger har ni till jul?
Egentligen inga speciella, men rött, blått och vitt är väl några som sticker ut lite extra kanske
* När börjar du julpynta hemma?
Olika från år till år, men ofta runt första advent tror jag
* Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut & år in?
Vi har inte speciellt mycket saker kvar, men det blir väl mycket på det viset. Där vet man ju att de får plats liksom
* Nämn vad som måste hängas/finnas vid granen?
Ljus, glitter, kulor, stjärna… All the basic stuff
* Har du ett färgtema i granen?
Oftast inte, men lillebror pyntade igår så då hade han valt silver och blått den här gången. Förr hade vi väldigt mycket olika saker som inte riktigt hängde ihop med nåt annat, så då tog man ju vad som fanns
* Riktig gran eller plastgran?
Det är något speciellt med en riktig gran helt klart, och det hade vi alltid förr, men nu har vi gått över till plast. För det först slipper man allt barr, och sen funkar det inte med alla djuren
* Hur ser din julfrukost ut?
Det där kan också variera från år till år, men oftast är den rätt mycket som vanligt. Ibland kan det finnas gröt och mer ”juliga” saker. Skinka för de som äter det (alltså mamma, pappa och alla djuren hehe)
* Brukar du göra något aktivitet, som att ta en promenad, spela sällskapsspel osv?
Inte direkt. Så mycket annat som händer ändå
* Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Varken eller, tycker inte om glögg
* Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Se ovan
* Vad för dessa "ingredienser" brukar ni ha i glöggen - mandel, hasselnötter eller russin?
Återigen, se ovan. Men lite tillbehör kan slinka ner ändå ;)
* Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Måste och måste, men gärna clementiner
* Vilken är din favorit julskiva?
Har ingen
* Vilken är din favorit jullåt?
”Tomten jag vill ha en riktig jul” och ”Julen är här”. Den sistnämnda har en lite speciell betydelse för mig
* Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Köttbullar! Typ det enda jag äter haha
* Nämn tre saker som du lagar helt själv till julbordet?
Inte mycket att skryta med på den fronten
* Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Tycker inte om vörtbröd
* Risgrynsgröt eller a la Malta?
Har inte ätit så mycket ris a la Malta, så jag väljer gröten
* Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Är inte ens helt säker på vad det är. Men det verkar inte gott, så inte
* Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Mumma? Är det inte det man säger om något man tycker är gott? :P Julmust
* Vilket är ditt bästa julrecept som du fått av din mor eller svärmor?
Tror inte jag fått några. Hittar nog snarare egna i så fall
* Tittar du på Kalle Anka på varenda julaftnar?
Väldigt få gånger det inte blivit så, ja
* Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle Anka's julafton?
”Jultomtens verkstad” utan tvekan! ♥
* Har du sett Karl - Bertil Jonssons julprogrammet?
Lite en gång, och det var när min lillebror ville att vi skulle spela in Kalle för att han ville kunna kolla på det fler gånger. Då hade Karl-Bertil kommet med också, och när Kalle var slut stängdes det inte av och, ja… Var i alla fall inget som direkt fångade mitt intresse
* Har ni tomte hemma?
Nästan alltid. Har börjat komma tillbaka mer nu också eftersom det börjat komma in många små i släkten igen
* Köper du julklappar till många?
Nej, knappt några. Slutade för ett par år sedan då jag insåg att jag bara köpte för att köpa. De betydde liksom inget längre och då kände jag att det kunde kvitta. Då kan jag hellre göra som jag gjorde inför julavslutningen för ett par år sedan till mina kompisar; jag köpte en pepparkaksdeg, bakade och satte ihop små enkla påsar till dem. Mycket roligare och dessutom väldigt uppskattat. För att inte nämna billigt! ;)
* Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara till barn?
Förstår väl de som tycker att man inte kan hålla på och köpa julklappar till alla i en hel evighet, men jag vill ju med ha… Tihi
* Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Definitivt själv! Tycker att det är jätteroligt att göra!
* Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Det kan väl vara färgglatt fastän det är enfärgat? ;) Men jag är inte så noga med det, med lite kreativitet kommer man långt!
* Roligast att få i julklapp?
Något man väldigt gärna vill ha :)
* Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Oj, det här är en svår fråga… Men det jag allra helst vill ha är nog inget man kan slå in i ett paket i alla fall

3 kommentarer:

niffin sa...

Lussekatter utan saffran?? =O

Catrin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Catrin sa...

Ja, men det vill du ha varje år ju ;).

Mumma är en blandning av vin och sockerdricka och kryddor (vanligast är ju kardemumma), vissa tar julöl istället vilket är rätt äckligt. Sen är ju vin inte heller nödvänligt att använda, tror man kan ha annat i, den alkoholfria brukar vara ganska god beroende på vem som rört ihop det.
Var på din vakt med andra ord!!