onsdag, april 09, 2008

Bloggaren i mig

Mina svar på sånt här blir aldrig speciellt bra, så därför brukar jag undvika det för allas trevnad. Men nu gör jag det ändå, mest för att jag inte har nåt bättre för mig (allt är relativt...)

1. Hur länge har du bloggat?
Enligt arkivet gjordes det första inlägget 27 april 2006, så då säger mina utomordentliga mattekunskapar att 2-årsstrecket nås om några dagar. Innan dess finns inget värt att nämna.
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Minns inte ens om jag faktiskt hade någon... Till att börja med, jag hade ingen koll på hur stort det här med blogg var då (och kanske var det inte det då heller...), och jag visste inte mycket om bloggar och hela baletten, men förmodligen såg jag det nog mest som en fluga - typ som LunarStorm, eller Facebook & Bilddagboken som är mer på tapeten i dag.
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
"Förälskade" är nog inte rätt ord, vet inte om det går att säga om någon i dagsläget heller, Maria (Fashionstars) var den som introducerade mig för bloggvärlden då hon startade sin första personliga blogg, och i och med den var det första (och till en början), om än dåligt, den enda blogg jag läste. Och det var ju för att... det var Marias helt enkelt.
4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
"Vad fan sysslade jag med?!" Haha, ungefär så. Jag var ung & dum, och hade inte jätteintresse för det än (har jag det ens nu?), så det var mest flum medan jag växte in i det och testade mig fram.
5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Egentligen, ingen. Stämmer väl kanske inte, Marias är den jag besöker mest eftersom jag vet att hon uppdaterar ofta så det kan bli svårt att hänga med annars :P Men i övrigt så tittar jag in i dem jag har i min länklista då och då när jag känner för det. Kanske det räknas som regelbundet? I så fall säger jag dem :P
6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Procent? Jag är ingen mattematiker så jag tänker inte ens ge mig på nån gissning, men de flesta är ändå dagboksbloggar, fast en del av dem blandas med ett eller flera teman. På rak arm vet jag ingenting.
7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Tänker låta det här svaret gälla både för denna & nästa fråga: jag har inte speciellt många bloggar jag följer, och författarna bakom dem känns för mig alla olika på sitt sätt. Därför kan jag inte ge ett konkret svar. Och om jag inte gillade dem, så skulle jag ju inte läsa dem. Typ.
8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Som sagt, se ovan.
9.Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Beror på vad man menar med närmaste, men ska man gå på familjeband finns det faktiskt inte mycket att säga. Jag har aldrig direkt nämnt att jag har en blogg, av flera anledningar, men nu har jag "råkat avslöja det" för min mamma men vägrar att tala om vad den heter, så hon är nog mest frustrerad & nyfiken för att hon inte kan adressen. Sssch! ;)
10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag tror det.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Både ja och nej. Ibland är det svårt att avgöra hur mycket jag behöver få ur mig, och då blir det som det blir. Det går åt båda hållen hela tiden. Men jag vet ju på ett ungefär vad majoriten av inläggen handlar om, och därför finns det oftast inte så mycket att oroa sig för.
12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Man ska aldrig säga aldrig. Eftersom bloggen är såpass "anonym" känns det ibland som att det inte spelar någon roll, men är det något så är det väl det som är det allra privataste och/eller som andra kan ta skada av. Varför säger väl sig självt.
13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Önskesvaret skulle väl vara "inte alls", att det enbart är för att det är kul. Men jag vet faktiskt inte, förmodligen mer än vad man tror.
14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Det är väl som med t ex kändisar; med alla skriverier och så om dem så börjar man tro att man känner dem eftersom man vet så mycket om dem. Med utan att ha haft någon som helst direktkontakt - även om det bara är via typ MSN - så tror jag inte att man kan känna någon till 100%. Det där personen skrivit kan bara vara en fasad.
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Inte via bloggen, nej.
16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Omöjligt är det väl inte. Det är inget okännt fenomen att folk som vågar speak out oavsett konsekvenser, kan skapa fiender på både ett och två håll, att människor är snabba med att dömma osv. Om man väljer att se på det ur den vinkeln. Det finns ju flera.
17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej, det tror jag inte.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Kan inte dra mig till minnes att att jag skulle gjort det i någon annans, och tror inte att jag gjort det i min egen heller, men man kan aldrig så noga veta. Sånt kräver att man har ett minne, det har inte jag.
19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Eftersom jag enbart har det som ett fritidsintresse som jag ägnar mig åt när jag inte har något bättre & inte uppdaterar jätteofta, tror jag inte att det egentligen finns några.
20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Jag har ingen aning! Men om jag gör det, så lär det ju uppenbarligen ha förändrats. I och med att livet förändras, så borde ju det man skriver om avspeglas i det eftersom det är just det som det handlar om i slutändan.
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Har de inte redan det? Jag menar, de har blivit väldigt uppmärksammade i media & allt fler kända namn börjar pryda bloggarna vilket leder till att deras fans mm följer efter & ett stort nätverk skapas. Men sen är det ju många som bara påverar varandra med, men förr eller senare är jag rätt säker på att de kommer komma ut i världen, de också, eftersom vi människor är rätt bra på att snacka och sprida saker.
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått en egen plats på nätet som är min att göra vad jag vill med, och om det jag har att säga och behöver få ur mig någon gång fått en annan person att reagera på något sätt så är väl det bra. Då vet man att man inte alltid är ensam i alla fall. Kortfattat är uppenbarligen inte min grej.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Inte så mycket egentligen, för mig är det mest ett tidsfördriv. Men klart att det ibland fått mig att upptäcka vissa saker, och det är ju alltid positivt.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
Whoever feels like it.

1 kommentar:

niffin sa...

Jättekul att läsa! :P