onsdag, april 15, 2009

Join the movement

Idag är det den 15 april (duh!), tillika den sista dagen att söka till universitet, högskola och allt vad det heter, till hösten.
Jag har länge varit väldigt inställd på att inte läsa vidare direkt efter gymnasiet eftersom jag känner att jag inte skulle orka, plus att jag ju inte riktigt vet vad jag vill. Samtidigt förstår jag hur dumt det skulle vara att släppa skolan helt, för naturligtvis kan det bli svårt att då komma tillbaka sedan.
Så igår registerade jag mig på studera.nu och sökte en kurs. English for General Purposes, Introductory Level heter den och hålls på Göteborgs Universitet. Det är en heltidskurs, men bara på en termin. Den går även att läsa på Sussex University, via GU och därför betalar man inget för själva undervisningen, i England. När jag upptäckte detta och kursen för ett par veckor sedan började jag att fundera mycket på det alternativet, men när jag började kolla upp saken mer blev jag plötsligt väldigt osäker. Jag kände inte att det var något för mig just nu.
Kursen jag anmält mig till har fortsättningskurser sen om man är intresserad av det, och jag tror att de går att läsa via Sussex Uni med, så om en sådan blir akutell kanske jag överväger en termin i England då istället.
Men det är ett väldigt stort om, för jag är inte ens hela hundra på att jag faktiskt kommer vilja läsa kursen jag anmält mig till. Men jag har gjort för att ha som alternativ, för som flera andra har sagt: blir jag antagen går det att tacka nej om så är fallet.

Längre fram vill jag läsa en KY-utbildning, för jag tror att det är något som skulle passa mig perfekt. Fast för tillfället kvarstår som sagt faktumet att jag inte riktigt vet vad jag vill läsa, så det kräver en liten funderare. Jag har tittat lite, och hittat några grejer som låter lite intressanta. Problemet där är att ingen av de utbildningarna finns här i närheten, den typ av mediautbildning som jag dras till verkar bara finnas uppåt i landet - typ Stockholm o dyl. Och även om det "bara" rör sig om kanske två år, så måste man ju känna att man verkligen vill i och med att det skulle innebära en flytt. Ett sådant stort steg tror jag inte att jag är beredd att ta. Inte nu i alla fall. Även om det kanske, förmodligen, skulle vara väldigt bra för mig...

2 kommentarer:

Stookiglia sa...

Jag fattar hur du tänker med KY-utbildningar. Jag funderar på en men den är i andra sidan Skåne och det blir inte världens enklaste att pendla. Man känner att man verkligen måste tänka igenom det annars skulle jag sökt nu. Så jag får vänta ett år och se vad jag gör.
Man kan ju hoppas du får en närmre sen. De kan ju starta en i Göteborg tycker jag. Bara för dig. Hihi!

niffin sa...

Mycket intressant att läsa där i länken. Förstår att du är i valet & kvalet.
Att allt ska bestämmas så fort!