tisdag, augusti 25, 2009

Better late than forever

Tisdag är det nya torsdag. Och fredag. Och kanske lördag med... Problemet är bara att när man är lika glömsk som lömsk... Ja, då hinner man glömma det mesta om man inte tar tag i det direkt. Men i mitt fall ska man ändå vara glad ifall det blir sent i stället för aldrig när jag sagt att jag ska göra något, eftersom "aldrig" väldigt ofta blir slutresultatet. För min egen skull undrar jag om inte detta kommer work out best in punktform (ibland är min svengelska fan helt jävla oklanderlig! :D)?

Så torsdagens eskapader då med allt som gick fel och det som faktiskt gick rätt.

  • Kom iväg som jag skulle och för min del gick resan in till stan bra. Förrutom när CJ ringer och säger att hon missat sin buss! Luck has it though så att hon hann en med en buss som gjorde att hon dök upp bara drygt tio minuter senare än utsatt tid.
  • Framme på Korsvägen hittade vi rätt lätt till Humanisten där registeringen skulle äga rum (men damn all those uppförsbackar - min kondition är sorgligt dålig!), men vi hamnade på baksidan av huset och fick gå runt hela alltet. Det här med motion är farliga grejer, alltså!
  • Hittade fram till rätt sal och tog en nummerlapp. Nr 97. "We now serve number 70-75", typ, så blev lite väntan. Men det fick relativt fort ändå, och det var skönt att inte behöva sitta och vänta själv utan någon man kände.
  • Så the first real setback då: gruppen jag ville vara i var full! Dammit, typ. Aja, fick väl bli grupp tre då. Köpte först ett kompendie där inne för 40 spänn och sedan fick man gå ner i källaren och köpa resten som de satt ihop till ett megatjockt för 125. Jag hade räknat med ungefär 4 st á 50 kr, så blev lite billigare än väntat - alltid något. Från det att vi kom in i byggnaden till att vi var ute igen tog det nog strax under en timme tror jag - alltså var klockan ca 11.15 vid det här laget. Men jag kan inte låta bli att undra hur tidigt man hade behövt vara där för att grupp två skulle haft nåra lediga platser... Dock har jag bara mig själv att skylla här. Men ändå tråkigt.
  • Drog vidare till gamla skolan sen (känns konstigt att referera till den så; tänker fortfarande på den som min liksom...) för ett ärende. Där möttes vi av köande ettor... Vet inte riktigt varför de köade och frankly I don't really care. Träffade nåra av lärarna och pratade med dem ett tag. Världens bästa Douglas uppmanade mig att skicka alla arbeten och sånt till honom sen i höst innan jag skickar in nåt så att han kan hjälpa till med rättning och såna saker (hur bra det kommer funka med en som gör altt i sista minuten är ju en helt annan femma...). När han såg vilken som var min "grupplärare" sa han direkt: "Oh no, you're not gonna like her!" Haha det känns ju lovande! :P
  • Vidare till Akademibokhandeln sist. Tänkte att det var lika bra att få köpt de sista böckerna så att allt var klart. Men vad möts vi av där då? Jo, de hade ingen av böckerna jag behöver! Hittade nåra av författarna men inga av böckerna. Tydligen så är de såpass gamla att de inte kan behålla dem i sortimentet längre, utan måste göra plats för nyare. Förståeligt förvisso, men grymt surt!
  • Så vad landar vi på då? Jo, jag hade ju räknat med att kunna använda mina presentkort och inte behöva lägga ut nåra mer pengar ur egen ficka, so to speak. Är ju ändå 500 spänn jag har där... Tur i oturen, eller vad man ska säga, så visste jag att tjejen jag köpt mina andra böcker ifrån hade ytterligare två av dem som jag behövde nu, men då jag inte räknat med att behöva läsa just de böckerna köpte jag dem inte när vi var där. Men vi ringde och hon hade kvar dem, så på fredagen åkte vi ner(?) till Onsala igen och köpte dem med - fick båda för 60 kr. Men det är ju fortfarande så att två återstår och inte mycket tid, så jag hinner inte skicka efter dem, vilket skulle blivit billigast. Fast allt ska ju finnas på Göteborgs studentbokhandel, så jag får väl bita ihop och slänga ut ytterligare 224 kr där.
  • Oh, och nu höll jag ju på att glömma! Det var ju det här med kåravgiften också. Då man såklart vill veta exakt hur mycket det är man kommer att tvingas betala dit med, ringde vi upp dem. Eller mamma gjorde. Jag satt bredvid. 310 kr kommer det kalaset att gå på. Men det är ju lugnt, för jag har ju självklart inget annat som jag behöver mina pengar till. Absolut inte. Men mest irriterande var kanske deras attityd. Då jag är för lat för att skriva själv citerar jag från mamis blogg: "Då hon inte varit medlem tidigare (kommer direkt från gymnasiet) så får hon betala en extra avgift som ny medlem efter som det är 'så mycket jobb för dem att registrera nya medlemmar'. Den totala summan skulle bli 'någon stans strax under 300 kr'. När hon talat en stund till, och han kollat upp vilken kurs som skulle läsas så blev den exakta summan 310,-.

Alltså 1: Du måste vara medlem, och 2: Du måste betala en avgift för att kunna betala din medlemsavgift. Är det en straffavgift? Tur att det försvinner nästa sommar!"

And that's the story of my life. Eller min torsdag i alla fall, which is kind of the same... Haha

4 kommentarer:

Sparkling sa...

vad e de för skillnad på grupperna?

Thina sa...

Olika skönlitteratur, det är i alla fall det jag kunnat se.

niffin sa...

Vilka böcker ska du läsa?!! *fruktansvärt nyfiken* :D

Thina sa...

I'll tell you on Paws ;)